ENCONTRE INTERNACIONAL NOVES FRONTERES DE LA CIÈNCIA, L’ART I EL PENSAMENT

La pedrera. Barcelona 29, 30 de setembre i 1 d’octubre de 2008

L’encontre EN RESSONÀNCIA s’ocupa de la nostra relació amb el nostre entorn. Conviure-hi resulta inevitable però queda molt per entendre sobre com

connectem amb el medi i què ens inclina a fer-ho. Sorprèn la capacitat de comprensió i comunicació gràcies a la parla i el llenguatge. Meravella l’habilitat de la ciència per a narrar el món amb formalismes matemàtics. I fascina com les emocions sorgeixen de pràctiques profundament socialitzades o culturalitzades. La música, pràctica abstracta i emotiva per antonomàsia, és metàfora i punt de trobada entre ciències, humanitats i creativitat.

Inscripció gratuïta i informació:

ciencia.cultura@gencat.net

Reconegut amb 1 crèdit de lliure elecció per la CACG de la UB

ONES I HARMONIES

Descriure l’ordre del cosmos sembla que ha de passar per la Teoria de Cordes. Aquesta proposta unifica les interaccions existents però requereix una realitat que vibra oculta als nostres ulls. Una paradoxa similar s’observa en indrets inhòspits però igualment fonamentals per entendre l’univers com ara els forats negres. La composició musical ha experimentat ambicions comparables a la recerca d’una harmonització del tot. La ciència de l’acústica al mateix temps, s’obsessiona més i més per neutralitzar el soroll ambiental i aconseguir el so del silenci.

PARAR L’ORELLA

El medi emet sons sense parar. La vibració dels àtoms a causa de la temperatura ambiental així ho exigeix. El soroll i la música han obert nous espais de percepció mitjançant l’electroacústica. Plantes, insectes i matèria inerta ens revelen el seu interior amb ultrasons. La ciència ha parat l’orella i, entre altres coses, hi ha desxifrat traces poc evidents del canvi climàtic. Mentrestant, la contaminació humana s’estén per tot l’espai sonor habitable,fins i tot el marí. El silenci, el so i l’audició reclamen una reflexió social i psicològica.

A RITME D’EMPATIA

Els neurocientífics han trobat en la música una font per

cartografiar els sentiments i la comprensió en el cervell. Músics i compositors de qualsevol àmbit forcen les neurones per provocar-nos eufòria, alegria oangoixa. Alguns concerts busquen l’empatia amb grans masses i els cantants esdevenen icones de fama mundial. La voluntat de comunicar i sentir-se part d’un grup és immanent als humans. La parla i el llenguatge esdevenen pedra de toc i la poesia experimenta els seus límits.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: