Espanya liderarà el rànquing mundial en energia termosolar

Carles Navarro, director general adjunt de BASF Española

“Espanya liderarà el rànquing mundial en energia termosolar”

Laura Chaparro. Barcelona, 22 de juny de 2010. La companyia química BASF ha presentat avui, a Barcelona, els resultats econòmics del passat exercici econòmic, així com els projectes en els quals es troba immersa. Carles Navarro, director general adjunt de BASF Española, ha recalcat que en el terreny de l’energia termosolar, Espanya es convertirà en líder mundial, “per sobre dels Estats Units” quan es completi la construcció de les cinquanta-sis plantes que es troben en aquests moments en execució.

La companyia química està treballant en dos projectes al sud d’Espanya proporcionant nitrat sòdic, unes sals foses que permeten, a aquest tipus de plantes, generar energia fins i tot sense llum solar. A diferència de les plaques solars convencionals, en aquesta classe d’infraestructures, els miralls reflecteixen la llum cap a un punt concret d’una elevada torre que es troba al centre. Allà, aquesta calor es transforma en vapor d’aigua i després, mitjançant un complex procés, en energia.

Un altre dels projectes de la companyia es troba a La Clota, Cerdanyola (Barcelona). En aquest cas, BASF està assessorant i subministrant materials aïllants a 112 habitatges de protecció oficial. Segons Carles Navarro, es van a monitoritzar diversos d’aquests pisos per analitzar com evolucionen diferents paràmetres com la temperatura de les cases. “Esperem que aquests materials s’estenguin en el futur”, ha afegit.

A més, Navarro ha mostrat als assistents el primer sobre de missatgeria fabricat amb material biodegradable i compostable. “MRW va implantar aquest model en els seus onze milions de bosses”, ha assegurat el directiu.

2010, any de transició

L’any passat va ser un any “difícil” tant per BASF com per a la indústria química mundial. Segons les dades presentades per Erwin Rauhe, Conseller Delegat de BASF Española, el 2009 la indústria química mundial va caure un 7,5%, xifra que espera que augmenti fins el 5,6% de creixement en 2010. “Aquest any serà un any de transició perquè el mercat necessita estabilitzar i això porta el seu temps”, ha reconegut Rauhe. “A Espanya el nostre objectiu és créixer més que el mercat químic espanyol i per ara anem bé”, ha afegit. Per tant, la recuperació “sòlida” haurà d’esperar fins al 2011 “encara que no recuperarem les xifres registrades abans que la crisi”, ha explicat Rauhe.

Pel que fa a les mesures d’ajust fiscal dutes a terme pels governs, Erwin Rauhe ha mostrat la seva esperança que serveixin “per acabar amb la incertesa i animin a la gent a comprar”. No obstant, ha reconegut preferir el model alemany “perquè és l’únic que ha inclòs, a més d’estalvi, mesures de desenvolupament”. En aquest sentit el directiu ha assenyalat que si s’alenteix la despesa pública, afectarà de manera negativa, entre altres, al sector de la construcció. “L’any 2010 serà més difícil per a aquest sector perquè no hi haurà una recuperació com en altres sectors”, ha reconegut.

“Un país estratègic”

En aquest ambient d’incertesa, la companyia química compta amb 2.000 treballadors a tota Espanya i amb deu empreses, la principal a Tarragona. “Espanya és un país estratègic per BASF i com a tal, seguirem apostant per ell”, ha assegurat Rauhe. “La planta de Tarragona és molt competitiva i les mesures de correcció es van realitzar el 2009”, ha afegit.

Per posar alguns exemples, la tuneladora de Barcelona o les obres de l’AVE entre Espanya i França compten amb la participació de BASF. A la ciutat Comtal, un dels emplaçaments de BASF a la península ibèrica, la companyia persegueix concentrar els set nuclis d’oficines a només un, per així aprofitar sinergies.

Bateries per a cotxes elèctrics

L’automoció és un altre dels sectors claus per BASF. “Estem treballant en bateries de cotxes elèctrics”, ha apuntat Carles Navarro. A més, estan treballant en recobriments de vidres amb l’objectiu d’utilitzar en menor mesura l’aire condicionat dels vehicles.

En aquest sentit també estan investigant nous plàstics, que permetin alleugerir el pes dels automòbils per disminuir el consum de combustible “i, així, reduir les emissions de CO2”. El repte es troba en arribar a produir materials que es puguin reciclar quan el cotxe ja no tingui vida útil.

Un altre dels futurs grans reptes per a tothom és la superpoblació. En aquest sentit, Carles Navarro ha assegurat que “la química pot aportar solucions”.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: